Samstag, 10. Januar 2009

2008-10-01

بسم الله الرحمن الرحیم
ازادافغانستان

AZAD AFGANSTAN
خبري بولتين
چلوونکى : اجمل « شينواري»


دريمۀ ګڼه د ميزان ١٠ کال ١٣٨٧ هجري شمسى دا کبوبر 1 2008


آمریکایی ها جبار ثابت را نجات دادند
عدالجبار ثابت لوی سارنوال سابق کشور که چندی قبل از سوی رییس جمهور عزل گردید به دستور محاکم قضایی تحت پیگرد قرار گرفت و در حالی که توسط نیروهای امنیتی به بازداشتگاه منتقل می گردید توسط نیروهای آمریکایی نجات داده شد.
ثابت در خلال مدت مسولیتش نسبت روش خشنی که داشت، دشمنان زيادی در حكومت کرزی و در میان مجاهدین
برای خود خلق کرده بود که هر يك آنها به يك نحوی آرزو داشتند تا او را از صحنه دور نمايند.
طوريكه ثابت در مصاحبات خود اظهار داشته، عاليترين مقامات دولت بشمول اعضای فاميل کرزی در رشوه ستانی و قاچاق مواد مخدره سهيم بوده اند.
چناچه نحوۀ تحقيقات وی از يك تعداد مظنونين سر و صدائی زيادی را عليه او برانگيخت. افرادی که از عاقبت خود ميترسيدند، با فشار وارد کردن بر کرزی در صدد شدند که خود را از شر ثابت رهائی بخشند. همان بود بعد از اعلام کانديدی اش به رياست جمهوری، کرزی بهترين بهانه را بدست آورد و رسما او را از وظيفه بر کنار ساخت.
بعد از برطرفی، جبار ثابت متواتر با تلويزيون ها و منابع خبری داخلی و خارجی مصاحبه نموده و به افشا گری
اعضای همان حكومتی که خودش زمانی عضو عاليرتبه ای آن بود، آغاز کرد.
فاميل کرزی هم از تعرضات ثابت مصئون نماند و برادران کرزی برای انتقام گيری از او روز شماری ميكردند. اين زمينه زمانی برای مخالفين جبار ثابت ميسر شد که حامد کرزی هنوز مصروف ديدار از امريكا بود.
جريان ازين قرار بود که عساکر دولتی بتاريل ٢۶ سپتامبر به منزل جبار ثابت آمده و ميخواستند که او را با خود
برده و زندانی سازند.
در جريان گفتگو، ثابت قادر ميشود که با قوای امريكائی داخل تماس شده و از آنها طالب کمك شود. عساکر ايساف و امريكائی مشترکاً به منزل ثابت آمده و او را از چنگ عساکر دولتی نجات داده و با خود بردند.
جبار ثابت فعلاً در حمايت قوای ايساف يا امريكائی قرار داشته و در يكی از مراکز ايساف يا قوای امريكا در کابل بسر ميبرد.
شایعه نکنید، ديپلمات افغانستان آزاد نشده است
خبر آزادي عبدالخالق فراهي سركنسول افغانستان در پيشاور پاكستان كه دوشنبه شب ازسوي برخي رسانه‌هاي پاكستاني منتشر شده بود ، از سوي مقام هاي افغان تكذيب شد.
فراهي ‪ ۹‬روز قبل در منطقه حيات آباد پيشاور از سوي افراد مسلح بيت الله محسود پاكستاني به گروگان گرفته شد، تاكنون ربايندگان درخواست مشخصي براي آزادي سفير پيشنهادي افغانستان در اسلام آباد ارائه نكرده اند.
گروه محسود تاييد كرد كه فراهي همچنان نزد آنان در كرومه اجنسي پاكستان است و بعد از عيد فطر درخواست‌هاي خود را براي آزادي اين ديپلمات افغان اعلام خواهند كرد. اما تا کنون خبری از شرایط گروگاگیران برای ازادی دیپلمات افغانی منتشر نشده است.





'' د پاکستاني طالبانو مشر ومړ''



د ښاغلي مسعود د ډلې جنگي فعاليتونه ډېرى افغان پولې ته څېرمه د جنوبي وزيرستان په قبايلي سيمو کې وو.
د تحريک المجاهدين يا ' د پاکستان د طالبانو د تحريک' پر مشر بيت الله مسعود د پاکستان د پخوانۍ لومړۍ وزيرې بېنظير بوټو د وژلو تورونه هم وو، چې د تېر کال په ديسمبر مياشت کې په راولپنډۍ کې ووژل شوه .
خو د بېنظير بوټو وژل کېدل د دغې ډلې له خوا په مکرر ډول ردکړاى شوي دي .
له پاکستان رپوټونه وايي چې ښاغلى مسعود له څه مودې راهيسته د شکر (شوگر) ناروغۍ او د وينې د لوړ فشار له امله کړېدۀ، چې نن (چهارشنبه، د اکتوبرلومړۍ) ومړ .
د يوۀ بل رپوټ له مخې، د پاکستاني طالبانو د مشرانو له خوا د ښاغلي مسعود، چې ډېرى جنگي فعاليتونه يې د افغانستان له پولې سره نژدې په جنوبي وزيرستان کې وو، د مړينې خبر رد شوى دى او د تحريک المجاهدين د ډلې له خوا د نوموړي د مړينې په اړه هېڅ غبرگون نه دى ښودل شوى .
د پاکستان د 'نيوز ډيلي' ورځپاڼې د روانې اوونۍ په لومړيو کې رپوټ ورکړى و، چې ښاغلى مسعود د ورپېښې ناروغۍ له امله له درو اوونيو راهيسته په ځاى کې پروت او د خوځېدو نه دى .
د رپوټونو په وينا، ښاغلي مسعود په دې وروستيو کې واده کړى و، او لکه د نورو پاکستاني طالب مشرانو په څېر يې له عکس او يا وېډيو اخيستلو همېش ډډه کوله .



طبق نظرسنجی بی بی سی القاعده قوی تر شده است
بی بی سی به تازگی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که بر طبق آن،"جنگ علیه تروریسم" که به سرکردگی امریکا هدایت می شود،نتوانسته القاعده را ضعیف کند.

به طور متوسط، تنها %22 از اشخاص حاضر در این نظرسنجی عقیده دارند که القاعده ضعیف شده است، در حالی که %29 تصور می کنند که این نبرد هیچ تأثیری نداشته و %30 عقیده دارند که القاعده قوی تر شده است.
در این نظر سنجی که توسط موسسه نظر سنجی Globescan انجام شده است، 23937 شخص در....

23 کشور از تاریخ 8 جولای تا 12 سپتمبر 2008 مورد نظرسنجی قرار گرفته اند.

به جز در دو کشور کلیدی مبارزه علیه تروریسم، یعنی مصر و پاکستان، اکثریت کسانی که مورد نظر سنجی قرار گرفته اند نسبت به اقدامات القاعده نظر منفی دارند. در مصر، %20 نگرش مثبت و %40 نگرش خنثی دارند و تنها %35 آنها این گروه اسلام گرا را به شکل منفی ارزیابی می کنند. در پاکستان، %19 اشخاص مورد نظرسنجی القاعده را به شکل مثبت، %22 فیصد به شکل خنثی و %19 به شکل منفی در نظر می گیرند.

یک جنگ نامؤثر؟

از سویی، 22 کشور از 23 کشوری که در آن این نظرسنجی در بین ماه های جولای و سپتمبر 2008 در میان 24000 شخصی که از آنها نظرسنجی شده است، عقیده دارند که این نبرد ناکارآمد بوده است. نظر غالب عقیده دارد که این بازی بی اثر بوده است، زیرا 15 کشور عقیده دارند که نبرد ایالات متحده و القاعده، طرف پیروزی وجود ندارد. در نیجریه، ترکیه و کنیا، نظر غالب بر پیروزی ایالات متحده است.

در فرانسه و مکزیک با این نظر برخورد می شود که مطابق آن "نبرد علیه تروریسم" منجر به تشدید قدرت این گروه اسلام گرا شده است. %48 از کسانی که مورد نظرسنجی قرار گرفته اند این نظر را دارند. به طور متوسط از میان 23 کشور مورد بررسی، %10 اشخاص خاطرنشان می کنند که القاعده در حال پیروز شدن در این نبرد است و %22 از میان آنها عقیده دارند که ایالات متحده است که شایسته پیروزی است. از نظر %47 اشخاص مورد نظرسنجی، هیچ پیروزی وجود ندارد، و صرفا %43 از افراد مورد نظرسنجی عقیده دارند که القاعده توسط جنگی که علیه تروریسم هدایت شده است ضعیف شده است، در مقابل %26 متقاعد شده اند که این جنگ اثری نداشته است و %33 از میان آنها عقیده دارند که در اثر این جنگ این گروه اسلام گرا قوی تر شده است.

استیون کول، مدیر "برنامه فعالیت های سیاسی" دانشگاه مادرید که در این نظرسنجی حضور داشته است، توضیح می دهد: «به رغم توانایی نظامی فوق العاده ایالات متحده، امروز این اندیشه حاکم است که جنگ ایالات متحده علیه القاعده تنها به بن بست منجر شده است، به طور وسیعی حاکم است و بسیاری بر این باورند که حتی آن را قوی تر هم کرده است».




سفارت امریکا در بلجیم تهدید به بمب گذاری شد
هشداري مبني بر بمب‌گذاري در سفارت امريكا در بروسل پايتخت بلجیم كاركنان اين سفارت‌خانه را وحشت‌زده كرد.
به گزارش پايگاه خبري النشرة لبنان، در پي هشدار به بمب‌گذاري در سفارت امريكا در بروسل، پوليس بلجيم ساختمان سفارت و ساختمانهاي اطراف آن را تخليه كرد.
پوليس بلجيم صبح امروز بعد از آنكه هشداري از طريق يك تیلفون مشكوك مبني بر بمب‌گذاري در سفارت امريكا در بروسل دريافت كرد اقدام به تخليه ساختمان اين سفارت و ساختمانهاي اطراف آن كرد. پوليس همچنين اعلام كرد در عمليات تفتيش اين ساختمان ....

که چند ساعت هم به طول انجاميد هيچ ماده منفجره‌اي كشف نشد.
پيش از اين نيز افراد ناشناس با موتری بمب‌گذاري شده به سفارت امريكا حمله كردند، اين حمله 16 كشته و 16 زخمي برجاي گذاشته بود.
"ريان گيلا"، سخنگوي سفارت امريكا در صنعا بعد از اين انفجار گفت: در اين حمله به كاركنان سفارت آسيبي وارد نشد چون آنها در مكاني ايمن سنگر گرفتند.
يك گروه اسلامي موسوم به "جهاد اسلامي يمن" با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت حمله به سفارت امريكا در صنعاء را بر عهده گرفت.
اين حمله دومين انفجار در نوع خود به سفارت امريكا در صنعاء در سال جاري محسوب مي‌شد.
سفارت امريكا در صنعاء در ماه مارچ گذشته نيز هدف حمله خمپاره‌اي قرار گرفته بود كه به كشته شدن يك نفر و زخمي شدن شش تن ديگر انجاميد.






تبصره روز :
پایگاه اینترنتی انتی وار : امریکا باید از بن لادن و القاعده بترسد تا از طالبان
تلاش آمريكا براي انجام حملات در خاك پاكستان به طور آشكار بخشي از استراتژي جديد بوش عليه نيروهاي طالبان و القاعده بوده است. سالهاست كه گفته مي‌شود اسامه بن لادن و اكثر رهبران ارشد القاعده در اين مناطق پنهان شده‌اند. به گزارش پايگاه اينترنتي آنتي وار، در نهايت آمريكا تصميم گرفت كه در خاك پاكستان حملاتي را عليه شبه نظاميان در اين كشور انجام بدهد و اين اقدام آمريكا نه تنها انتقاد‌هاي شديدي از طرف دولت پاكستان همراه داشته بلكه به نظر مي‌رسد تنش‌ها را در پاكستان افزايش داده است. پس از حادثه۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱و فرار اسامه بن لادن رهبر القاعده از افغانستان به پاكستان، دولت آمريكا به طور جدي تلاش كرد تا ريشه تروريسم را در افغانستان بخشكاند. اين در حالي است كه نسبت به اين موضوع كم توجه بود كه ريشه اصلي تروريسم در پاكستان است. اقدامات غير اصولي واشنگتن باعث شد كه شمار حوادث تروريستي از سوي شبه نظاميان كاهش چشمگيري نداشته باشد و اين شبه نظاميان هم چنان به حملات تروريستي خود ادامه داده‌اند. سياست‌هاي اشتباه آمريكا و هم پيمانانش باعث شد تا.......

توجه و هدف اصلي قصر سفيد، سازمان‌هاي استخباراتی و نيروي زميني از دستگير كردن يا كشتن بن لادن و ديگر رهبران القاعده منحرف شود به طوريكه پس از گذشت هفت سال، واشنگتن كه از بزرگترين و قوي‌ترين مراكز اطلاعاتي برخوردار است، نتوانسته بن لادن را دستگير كند.
در اين رابطه يك سوال مطرح مي‌شود: آيا آمريكا نمي‌خواهد بن لادن را دستگير كند و يا نمي‌تواند اين كار را انجام بدهد؟
به نظر مي‌رسد كه آمريكا تمايل جدي به مبارزه با بن لادن و گروه القاعده ندارد و بيشتر به مقابله با نيروهاي طالبان متمركز شده است.
به گفته مقامات آمريكايي، دليل اصلي افزايش حملات آمريكا به خاك پاكستان از بين بردن پناهگاه‌هاي امن نيروهاي طالبان است تا بدين وسيله از نفوذ شبه نظاميان طالبان به داخل افغانستان جلوگيري به عمل آورده شود.
به نظر مي‌رسد كه مقامات قصر سفيد فراموش كرده‌اند بن لادن و القاعده حادثه 11 سپتمبر ۲۰۰۱ را رقم زده‌اند. به نظر مي‌رسد سياست تهاجمي‌تر آمريكا در پاكستان باعث خواهد شد تا گروه طالبان به شدت در افغانستان و پاكستان محبوب شود.
آمريكا هم چنين بايد بداند كه افزايش بيش از پيش افراط‌گرايي در پاكستان بسيار خطرناك خواهد بود چون اين كشور تسليحات هسته‌يي در اختيار دارد.
مقامات قصر سفيد مي‌دانند كه خود آمريكا در اصل به تشكيل گروهي هم چون القاعده كمك كرده پس نبايد باعث شود تهديد جديدي در دنيا ظهور كند.
براي جلوگيري از استيلاي طالبان در افغانستان و پاكستان اكثر قريب به اتفاق نيروهاي آمريكا و ائتلاف بايد از افغانستان خارج شوند و فقط تعداد اندكي از نيروهاي ويژه در خاك اين كشور باقي بمانند تا شرايط به گونه‌اي فراهم شود كه بن لادن و ديگر رهبران ارشد القاعده از مخفيگاه‌هاي خود بيرون بيايند و تعقيب آنها به راحتي صورت گيرد.
واشنگتن بايد به اين نتيجه برسد كه ابزار نظامي تنها راه‌حل غلبه بر شبه نظاميان در افغانستان و پاكستان نيست و بايد امور استخباراتی اش را به شدت تقويت كند.
مقامات آمريكا حتي مي‌توانند به اين موضوع فكر كنند كه براي متقاعد كردن شبه نظاميان طالبان در جنگ با نيروهاي خارجي هر آنچه در پاكستان مي خواهند به آن‌ها بدهند تا بدين وسيله بن لادن و گروهش منزوي شوند.
در اواخر سال 2000 و پس از حوادث 11 سپتمبر زمانيكه بن لادن از دست نيروهاي آمريكايي در حال فرار بود، وي به طور آشكار به افغان‌ها پول پرداخت مي‌كرد تا اجازه بدهند وي فرار كند. پس چرا آمريكا نمي‌تواند براي دستگيري يا كشتن بن لادن به افغان‌ها امتياز‌هاي مختلف بدهد؟
مقامات آمريكايي بايد براي دستگيري بن لادن و رهبران القاعده به اعضاي طالبان بگويند كه آنها چه مي‌خواهند. بعضي‌ها مي‌گويند مهم نيست ارزش خواسته‌هاي طالبان تا چه حد بالا باشد، مهم دستگيري بن لادن و ديگر رهبران القاعده است.
مسلما درخواست‌هاي طالبان بسيار بيشتر از رقم 50 ميليون دالر جايزه اعلام شده از سوي آمريكا براي مشخص شدن مخفيگاه بن لادن است؛ اما باز هم اين رقم براي گروه طالبان مي‌تواند رقم مناسبي باشد.
در كل بعيد است دولت بوش بتواند در زمان باقي مانده از فعاليتش موفق به دستگير كردن يا كشتن بن لادن شود. چون سياست‌هاي بوش از ابتدا فاصله زيادي با اصول واقعي جنگ عليه تروريسم داشته است.
بايد منتظر ماند و ديد دولت جديد آمريكا چه طرح‌هايي براي دستگيري بن لادن خواهد داشت.مسلما اگر كاخ سفيد در اين راستا جدي عمل نكند، مي‌توان بروز 11 سپتمبر ديگري را در آمريكا پيش بيني كرد.





بستن درهای هردو مجلس بر روی نمایندگان
هيئت اداري هردو مجلس شوراي ملي بر خلاف قانون اساسي وصلاحيت هاي شان درهاي هر دو مجلس را به عنوان تعطيل مسدود كردند.
گل پادشاه مجيدي رييس كميسيون مصئونيت وحقوق وكلاء مجلس نمايندگان اعلام تعطيل وبستن درهاي مجلس را خلاف صلاحيت هيئت اداري وقانون اساسي كشور مي خواند.
این درحالیست که امروز درهاي هر دو مجلس پارلمان بر اساس هدايت هيئت اداري شوراي ملي تا پس از روزهاي رسمي عيد مسدود گرديد.
آقاي گل پادشاه مجيدي گفت: پارلمان كشور حق دارد تنها در روزهاي رسمي رخصتي، جلسات شان را برگزار نكنند، اما مجلس نمايندگان قبل از رسيدن عيد، رخصتي اعلام كرده است.
سه روز عيد فطر به عنوان روزهاي رخصتي عمومي از سوي دولت اعلام مي گردد.
گل پادشاه مي گويد: تنها رئيس جمهور كشور حق دارد در روزهاي خاص، (رخصتي عمومي) جلسات پارلمان را رخصت اعلام كند.
با آن هم در بيشتر روز ها، از 249عضو پارلمان كمتر از 200 نماينده در جلسات حضور دارند.



رییس جمهور پاکستان در مصاحبه با سی ان ان : به هیچ کس اجازه انجام عملیات درخاک خود را نمی دهیم
رييس جمهور پاكستان در مصاحبه‌اي با کانال خبری سی ان ان تصريح كرد كه اردوی پاكستان توانايي از ميان بردن عوامل شبه نظامي را در مرز اين كشور با افغانستان دارد و بار ديگر از اردوی آمريكا خواست تا در قلمرو پاكستان عمليات نظامي انجام ندهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آصف علي زرداري رييس جمهور پاكستان، در ین مصاحبه گفت: بگذاريد كارخود را خود ما انجام بدهيم، بهتر از هر كس ديگري مي‌توانيم امور داخلي‌ما را اداره كنيم. اين بخشي از جنگ كشور ماست. بگذاريد خودما در آن بجنگيم. اين اظهارات زرداري در حالي اعلام شده است كه اخيرا نيروهاي پاكستان و آمريكا در مرز افغانستان - پاكستان به سوي يكديگر تيراندازي كردند. رييس جمهور پاكستان در ادامه خاطر نشان كرد كه فقط به سمت هلي كوپتر‌هاي آمريكا.....

نور افكن‌هاي هشدار دهنده فرستاده شد تا بدين وسيله به نيروهاي آمريكايي هشدار داده شود كه وارد قلمرو پاكستان شده‌اند.
زرداري با كم اهميت جلوه دادن اين تقابل تصريح كرد كه در اين ميان سوء تفاهمي بوجود آمده است.
زرداري در پاسخ به اين سوال كه آيا شما بن لادن و الظواهري را در صورت دستگيري به آمريكا تحويل مي‌دهيد، گفت: ما مي‌توانيم اين دو را تحويل بدهيم و يا محاكمه كنيم. اين سياستي است كه در گذشته از آن تبعيت مي‌كرديم و در آينده نيز در راستاي آن گام بر مي‌داريم. با دوستانم مشورت خواهم كرد تا نظرات آنها را جويا شوم. اگر آنها خواهان محاكمه بن لادن و الظواهري در نيويارك شوند، اين كار را انجام خواهيم داد.
رييس جمهور پاكستان هم چنين بار ديگر بر مخالفت قاطعانه اسلام آباد در انجام اقدامات يك جانبه در خاك اين كشور تاكيد كرد.


درخواست حامد کرزی از عربستان برای شرکت در مذاکرات صلح با طالبان
حامد کرزی ازعربستان سعودي خواست تا به عنوان ميانجي در مذاكرات صلح اين كشور با طالبان حضور داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، "حامد كرزي" امروز طي يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه از عربستان سعودي خواسته است تا در مذاكرات صلح با شبه‌نظاميان طالبان شركت كند.
كرزي گفت: مذاكرات هنوز شروع نشده است اما نماينده افغانستان به عربستان و پاكستان سفرهايي را داشته است تا آنها را در جريان ماجرا قرار دهد. وي افزود: از دو سال گذشته من نامه‌ها و پيام‌هايي را....

براي پادشاه عربستان فرستاده‌ و از وي درخواست كرده‌ام تا به ما در ايجاد صلح و آرامش در افغانستان كمك كند.
رئيس جمهور کشور ادامه داد: آمادگي براي مذاكرات بر اساس مبناهاي روزانه به پيش مي‌روند. نمايندگان ما به عربستان و پاكستان چندين بار سفر كرده‌اند اما مذاكرات هنوز آغاز نشده‌اند.
اظهارات كرزي در شرايطي است كه دو روز پيش روزنامه "آبزرور" انگلستان گزارش داد كه طالبان به طور مخفيانه مذاكراتي را با ميانجيگري عربستان براي پايان دادن چالش‌ها در افغانستان برگزار كرده است.


گلبدین حکمتیار مسئولیت حمله به سربازان فرانسوی در افغانستان را به عهده گرفت
خبرگزاري پژواک دیروز(دوشنبه) گزارش داد كه گلبدين حكمتيار در يك پيام ويديويي مسووليت حمله‌ي غافلگيرانه‌ي ماه گذشته كه به كشته شدن 10 سرباز فرانسوي انجاميد را پذيرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خبرگزاري پژواك گزارش داد: گلبدين حكمتيار، يكي از جنگ سالاران افغان، در يك فیلم ويديويي اعلام كرد كه در اين درگيري كه در منطقه ساروبي رخ داد، 10 تن از نيروهاي وي نيز كشته شده‌اند.
گروه طالبان كه روابط نامشخصي با گروه حكمتيار دارد نيز ....

مسووليت اين حمله را كه خونين‌ترين حمله عليه ارتش فرانسه طي 25 سال گذشته بود، پذيرفته است. خبرگزاري پژواك افزود:‌ اين فيلم ويديويي به دفتر اين خبرگزاري در پيشاور پاكستان ارسال شده است.
در اين فيلم ويديويي، رهبر گروه "حزب اسلامي" از 9 تن از اعضاي حزب خود كه در جريان اين درگيري‌ها كشته شده‌اند، نام مي‌برد و به خانواده‌هاي آنها تسليت مي‌گويد.
اين خبرگزاري در وب سايت خود گزارش مي‌دهد كه حكمتيار درباره‌ي حملات بيشتر شبه نظاميان عليه نيروهاي امريكايي علاوه بر حملات عليه نيروهاي فرانسوي هشدار داده است.
وي همچنين از "نيروهاي ضد خارجي" مي‌خواهد كه در طول مبارزه از موبایل استفاده نكنند.
حمله‌ي غافلگيرانه در منطقه ساروبي‌ (غرب كابل) خونبار‌ترين حمله‌ي زميني عليه نيروهاي بين‌المللي از زمان شروع جنگ در افغانستان در سال 2001 بود.
مقامات فرانسوي گفته‌اند كه سربازان غافلگير شده با حدود 170 شبه نظامي مجهز و مسلح كه از حد معمول بيشتر سازماندهي شده بوده‌اند، مواجه شده‌اند.
آنها گفتند كه حدود 40 الي 70 مبارز دشمن را كشته‌اند، ولي در عين حال اذعان كردند كه تنها يك جسد در محل درگيري پيدا شده است.






طالبان خواستار افغانستان مبتني بر دمکراسي نيست
نخست وزير هند اعلام کرد که گروه طالبان به هيچ وجه خواستار افغانستاني مبتني بر دمکراسي و تکثرگرايي نيست .
مان موهان سينگ که براي ديدار با مقامات فرانسه به اين کشور سفر کرده است در گفت وگو با نشريه لو فيگارو افزود: مخالف گفت وگو با گروه طالبان نيستم ولي تشخيص ميان طالبان بد و طالبان قابل گفت وگو در شرايط کنوني بسيار دشوار است.
وي در خصوص تقويت نيروهاي فرانسوي در افغانستان تاکيد کرد که اين يک اقدام مثبت است زيرا شرايط کنوني اين کشور به گونه اي است که نياز بين المللي پايدار براي برقراري ثبات و امنيت در افغانستان شديدا احساس مي شود.
به گزارش سه شنبه شب گروه صوتي و تصويري ايرنا،اين در حالي است که حامد کرزي رييس جمهوري افغانستان از عربستان سعودي خواستار تسهيل در انجام مذاکره با رهبران طالبان شده است .

قرارداد تحویل هواپیماهای ترانسپورتی به ارتش افغانستان
ریا نووستی : یک شرکت ایتالیایی قراردادی به ارزش 287 میلیون دلارامضاء کرده است که به موجب آن 18 فروند هواپیمای ترانسپورتی از طریق نیروی هوایی آمریکا در اختیار نیروهای مسلح افغانستان قرار خواهد گرفت.
به گزارش ریا نووستی از خبرگزاری فرانسه، شرکت هواپیمایی النیای ایتالیا این قراداد را با نیروی هوایی امریکا امضاء کرده است. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد هواپیماهای G-222 که تا سال 2005 در ارتش ایتالیا استفاده می شد پیش از اینکه در اختیار افغانستان قرار گیرد از سوی آمریکا خریداری و تجهیز خواهد شد. این هواپیماها که قابلیت حمل 10 تن بار و یا 36 نفر را دارند طی سالهای 2009 و 2011 عرضه خواهد شد.
حدود 2004 نظامی ایتالیایی در چارچوب نیروهای ناتو در افغانستان فعالیت می کنند.

هشدار ملا عمر سرکرده گروه طالبان افغانستان
ملا عمر خروج هر چه سريع‌تر نيروهاي خارجي از خاك افغانستان را خواستار شد.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي الجزيره، ملا عمر رهبر گروه طالبان، در پيامي كه در يكي از سايت‌هاي اينترنتي وابسته به طرفداران اين گروه منشر شد، از نيروهاي آمريكايي و نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) خواست تا هرچه سريع‌تر از خاك افغانستان خارج شوند.
وي همچنين به اين نيروها هشدار داد كه در صورت عدم انجام اين امر با شكستي سنگين مواجه خواهند شد.
ملا عمر در اين پيام، از نيروهاي خارجي خواسته تا در تصميم اشتباهشان مبني بر اشغال افغانستان تجديد نظر كنند تا فرصت مناسب براي خروج اين نيروها از افغانستان فراهم شود.
وي تاكيد كرد: چنانچه اشغالگري نيروهاي اشغالگر در خاك افغانستان ادامه يابد اين نيروها با شكست رو‌به‌رو خواهند شد.
رهبر گروه طالبان تصريح كرد كه اين گروه هرگز خطري براي هيچ كس در جهان محسوب نمي‌شود.
اين در حالي است كه ارتش آمريكا در افغانستان با صدور بيانيه‌اي از كشته شدن سه تن از نيروهاي ائتلاف بر اثر انفجار يك بمب در جنوب اين كشور در روز دوشنبه خبر داد.
نفوذ گروه طالبان در افغانستان طي سال جاري ميلادي با افزايش زيادي همراه بوده است به طوري كه سال جاري ميلادي بيشترين آمار نظاميان كشته‌ شده‌ي آمريكايي را در افغانستان از زمان حمله‌ي آمريكا به اين كشور در سال 2001 به خود اختصاص داده است.

نمایندگان جنبش طالبان برگزاری هرگونه مذاکرات با دولت حاکد کرزی را رد می کنند
آنطور که ذبیح الله مجاهد دبیر مطبوعاتی جنبش دیروز به خبرنگاران اطلاع داد 11 ماه قبل نمایندگان جنبش طالبان به رژیم کنونی افغانستان آمادگی خود را برای برقراری ارتباط و مذاکرات اعلام کرده بودند. اما به گفته وی دولت کرزای به این علامت واکنشی نشان نداد.
روز سه شنبه برخی از رسانه های گروهی به نقل از کابل از وجود ارتباط میان دولت افغانستان و طالبان در مورد مسئله امکان ایجاد دولت ائتلاف خبر دادند.

سه سرباز خارجي در جنوب افغانستان کشته شدند
نيروهاي ائتلاف بين المللي تحت فرماندهي آمريکا در افغانستان روز سه شنبه در بيانيه اي اعلام کرد که سه سرباز اين نيروها در جنوب اين کشور کشته شدند.
به گزارش ايرنا، براساس اين بيانيه ،اين سربازان ديروز/ دوشنبه / هنگام گشت در اثر انفجار مين جاسازي شده در حاشيه جاده کشته شدند و خودرو حامل آنان در اين انفجار منهدم شد.
هرچند نيروهاي ائتلاف به مليت اين سربازان و محل دقيق حادثه اشاره نکرد ، اما بيشتر نيروهاي خارجي در جنوب افغانستان ، نظاميان آمريکايي هستند.
گروه طالبان که درحال جنگ با نيروهاي دولتي افغانستان و نظاميان خارجي است ، ادعا کرد که عصردوشنبه در انفجار يک مين در شهرستان ژيري ولايت قندهار يک خودرو نيروهاي آمريکايي را منهدم و چهار سرنشين آن کشته شدند.
نيمي از 71 هزار سرباز خارجي در افغانستان آمريکايي هستند

عمليات‌ها در افغانستان طي فصل زمستان افزايش مي‌يابد
فرمانده‌ي جديد نيروهاي مركزي آمريكا در خاورميانه و آسياي مركزي همكاري بيشتر پاكستان را جهت رويارويي با خطرات ناشي از سوي گروه‌هاي تندرو و افراطي كه تهديدي جدي براي امنيت اين كشور محسوب مي‌شود، خواستار شد.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي شبكه الجزيره، ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده‌ي جديد نيروهاي مركزي آمريكا در خاورميانه و آسياي مركزي پس از ديدار با گوردون براون، نخست وزير انگليس در يك كنفرانس خبري در لندن اظهار داشت: مقامات پاكستان از جمله آصف علي زرداري، رييس جمهور جديد اين كشور به افزايش خطراتي كه امنيت و ثبات پاكستان را تهديد مي‌كند، معترف هستند.
پترائوس با تاكيد بر توجه ويژه‌اش نسبت به ثبات و امنيت پاكستان و كمك به دولت اسلام آباد جهت مبارزه با گروه‌هاي افراطي تاكيد كرد: آمريكا همچنان به حمايت‌هاي همه جانبه‌اش از پاكستان ادامه خواهد داد.
وي هم چنين با دس براون وزير دفاع انگليس و همچنين فرمانده‌ي نيروهاي هوايي اين كشور ديدار كرد.
فرمانده‌ي نيروهاي مركزي آمريكا در اين ديدار در خصوص نياز مبرم به افزايش تعداد نيروهاي ائتلاف در افغانستان با مسوولان انگليس بحث و تبادل نظر كرد.
پترائوس هم چنين به افزايش خشونت‌ها در برخي از مناطق افغانستان اعتراف كرده و افزود: به رغم پيشرفت محسوسي كه در برخي مناطق افغانستان ايجاد شده است، شاهد افزايش بحران در برخي مناطق ديگر اين كشور هستيم.
وي تمامي طرف‌هاي ذي‌ربط و مسوول كنترل امنيت افغانستان را به تلاش جهت توقف اين خشونت‌ها فراخواند.
پترائوس خاطر نشان كرد: مبارزه با گروه طالبان بدون هيچ قيد و شرطي حتي طي فصل زمستان ادامه خواهد داشت و چه بسا ممكن است، در فصل زمستان، عمليات‌هاي گسترده‌تر و شديدتري نسبت به سال گذشته انجام شود.
فرمانده‌ي نيروهاي مركزي آمريكا در خاورميانه تصريح كرد: ما تمام تلاشمان را جهت سركوب تروريسم و تحقق امنيت و ثبات در افغانستان به كار مي‌بنديم.
وي هم چنين به خطرات ناشي از فعاليت شورشيان در پاكستان و تاثير آن بر اوضاع افغانستان اشاره كرد.
از سوي ديگر وزارت امور خارجه‌ي آمريكا نيز در بيانيه‌اي مشترك با دولت پاكستان پايبندي‌اش را به تعهداتش در قبال حفظ وحدت ارضي پاكستان اعلام كرد.
در اين بيانيه كه پس از ديدار جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا و شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه‌ي پاكستان صادر شد، بر حمايت همه جانبه‌ي آمريكا از حاكميت، استقلال و وحدت ارضي و ملي پاكستان تاكيد شده است.
در اين بيانيه آمده است: آمريكا، پاكستان را به تجهيزات مورد نياز جهت مبارزه با تروريسم مجهز خواهد كرد و از هيچ گونه حمايتي جهت گسترش توانمندي‌هاي اين كشور در امر سركوب خشونت و مبارزه با تروريسم و همچنين همكاري همه جانبه با نيروهاي پاكستان فروگذار نخواهد كرد.

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و قزاقستان درباره افغانستان
ریا نووستی: واشنگتن و آستانه خواستار جذب افغانستان به روند همگرایی آسیای میانه هستند.
دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان با اعلام این مطلب اطلاع داد که روز گذشته در نیویورک مرات تاژین وزیر امور خارجه قزاقستان دیداری دوجانبه با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا داشت که طی آن طرفین در رابطه با حیطه گسترده ای از مسائل در زمینه ثبات و امنیت منطقه ای به تبادل نظر پرداختند.
تاژین طی این گفتگو بر آمادگی قزاقستان برای مساعدت های آتی به بازسازی افغانستان تاکید کرده و یادآور ساخت که آستانه مبالغی برای ساخت جاده، مدارس، بیمارستان ها و آماده سازی کادر در رشته های مختلف تخصیص داده است.
وزارت خارجه قزاقستان به نقل از رایس اطلاع داد: "قزاقستان اهمیت بسیاری برای اوضاع ژئوپلیتیک معاصر در آسیا دارد و مطمئن ترین شریک برای همکاری در مهمترین منطقه آسیای میانه است".

آزادي ديپلمات ربوده شده افغانستان در پاکستان تکذيب شد
خبر آزادي عبدالخالق فراهي سرکنسول افغانستان در پيشاور پاکستان که دوشنبه شب ازسوي برخي رسانه هاي پاکستاني منتشر شده بود ، از سوي مقام - هاي افغان تکذيب شد.
فراهي 9 روز قبل در منطقه حيات آباد پيشاور از سوي افراد مسلح بيت الله محسود پاکستاني به گروگان گرفته شد، تاکنون ربايندگان درخواست مشخصي براي آزادي سفير پيشنهادي افغانستان در اسلام آباد ارائه نکرده اند.
به گزارش ايرنا، رسانه هاي افغانستان عصر سه شنبه به نقل از سلطان احمد بهين سخنگوي وزارت خارجه اين کشور که هم اکنون در اسلام آباد بسر مي برد، اعلام کردند که خبر آزادي فراهي بي اساس است .
وي ضمن ابراز رضايت از تلاش مقام هاي پاکستاني در اين رابطه خواهان جديت بيشتر مقام هاي امنيتي پاکستاني گرديد.
گروه محسود تاييد کرد که فراهي همچنان نزد آنان در کرومه اجنسي پاکستان است و بعد از عيد فطر درخواست هاي خود را براي آزادي اين ديپلمات افغان اعلام خواهند کرد.

رئيس آي اس آي – دستگاه استخبارات نظامي پاکستان تبديل شد
دويچه ويله : ماه ها پس از آنکه ايالات متحده امريکا قابل اعتماد بودن آي اس آي يا دستگاه استخبارات نظامي پاکستان را مورد سوال قرار داد، اين کشور رئيس اين دستگاه را تبديل کرد.
دريک اعلاميه نظامي اي که نيمه شب دوشنبه انتشار يافت ازاين تغيير مهم درسطح عالي دستگاه نظامي پاکستان خبر داد.
چنين تغييري ازنزديک درمحافل استخباراتي ايالات متحده امريکا وکشورهاي همسايه ومنطقه مورد مداقه قرار خواهد گرفت.
اکنون بريد جنرال احمد شجاع پاشا که فرمانده عملياتي ارتش پاکستان بود، جانشين بريد جنرال نديم تاج رئيس قبلي آي اس آي گرديده است.
آي اس آي يا رياست بين الاستخباراتي ارتش پاکستان ، اکثراً به قسم "دولتي دردرون دولت" پاکستان شناخته شده ، کشورهاي همسايه مانند هند وافغانستان وهمچنان سياستمداران غيرنظامي پاکستان که حکومت آنها توسط اين دستگاه به سقوط محکوم شده است، ازاين دستگاه استخباراتي هراس دارند.
هرچند بعد ازحمله تروريستي يازدهم سپتمبر سال 2001 آي اس آي ، به حکومت ايالات متحده امريکا درشکارکردن صدها تن ازاعضاي القاعده درپاکستان کمک کرده است، لاکن، پس ازکشته شدن 58 تن دربمبگداري سفارت هند درکابل ، درايالات متحده امريکا اين بيم وجود دارد که مبادا آي اس آي ، نقش دوگانه اي بازي بکند.
نيويارک تايمز گزارش نموده است که پيش ازحمله موشکي سربازان امريکايي برمواضع جنگجويان شورشي طالب والقاعده درداخل قلمروپاکستان، آي اس آي به شورشيان علامت مي دهد.
يک مقام عاليرتبه که نخواسته است ازوي نام برده شود گفته است که : ايالات متحده امريکا به صورت خصوصي ازحکومت غيرنظامي پاکستان که ازعمرش شش ماه مي گذرد ، تقاضا نموده است که کنترول بيشتري بر آي اس آي اعمال بکند.
درماه جولاي يوسف رضا گيلاني نخست وزيرپاکستان بسيار کوشيد تا آي اس آي را درچهارچوب وزارت داخله پاکستان قرارداد، لاکن اين اقدام وي با مخالفتهايي درارتش پاکستان رو به رو شد.
جنرال کياني رئيس ستاد ارتش يا لوي درستيز پاکستان درحالي که طرفدار حکومت غيرنظامي مي باشد ، اما گفته است که کار ارتش به ارتش واگذار شود وحکومت خود به امور دولتي بپردازد.
نيويارک تايمز نوشته است که درهفته گذشته آصف علي زرداري رئيس جمهور پاکستان با مايکل هيدين رئيس سازمان استخبارات مرکزي ايالات متحده امريکا يا " سي آي اي " ملاقات نموده است.
ضمن مصاحبه اي که زرداري با اين روزنامه درروز يکشنبه انتشارداده است گفته است:" به آي اس آي پرداخته مي شود، زيرا اين مشکل ما هست".
زرداري گفته است:" ما مانند مشرف با سگ شکار وبا خرگوش دوش نمي کنيم".
يک مقام امنيتي که نخواسته است ازوي نام گرفته شود گفته است که جنرال پاشا رئيس جديد آي اس آي که درعين زمان قومانداني عمليات عليه افراط گرايان را درمناطق مرزي پاکستان دردست داشته است، تغييرات مهمي را درآي اس آي به وجود مي آورد. وي افزوده است:" دوتن ازروساي قبلاً تبديل شده اند. به زودي تبدلات ديگري انتظار برده مي شود. ازمدتها انتظار مي رفت چنين تغييراتي به وجود آيد."
تاماه اکتوبر سال گذشته، کياني رئيس ستاد ارتش يا لوي درستيز پاکستان شخصاً رئيس آي اس آي بود. کياني ازجمله نه قوماندان عمده درسيزوالي ، چهار نفرشان را تبديل کرده است. بريد جنرال طاهر محمود قوماندان قطعه کوماندوي وي ، به حيث قوماندان قول اردوي بسياربا پرستيژ راول پندي مقررشده است. اين قطعه مسئوول عمليات نظامي درگردونواح اسلام آباد پايتخت پاکستان مي باشد.

گفتگو با جنرال ایگون رامز فرمانده آلمانی ناتو در رابطه به اوضاع افغانستان
دويچه ويله : تبدیل کردن افغانستان به یک مملکت عادی وامن یکی ازاهداف ماست، مملکتی که توان زندگی داشته باشد، متکی به خود باشد، و مهمتر اینکه افغانستان باید سرزمینی باشد که دیگر جایگاه و بندرگاه مطمیینی برای دهشت افگنان نباشد.
دویچه وله: آقای رامزشما که در این تازگی ها در افغانستان بودید، در مجموع برداشت شما از وضعیت نظامی در آنجا چیست؟
رامز: درحال حاضر در رابطه به وضعیت نظامی می توان گفت که فعالیت های ما درافغانستان وجوه مختلفی دارد، یعنی این که با آن که درمحدوده ی نیروهای یاری به امنیت (ایساف) فعالیت داریم ، در ضمن ما دربرابرشبه نظامیان مخالف قرارداریم .
ولی در نهایت از دیدگاه نظامی دربخش اعظم مملکت تسلط داریم، ولی بخش های قابل ملاحظه ی دیگردر نواحی جنوب و شرق افغانستان است، در این مناطق درگیر جنگهای پیهم نظامی با شبه نظامیان هستیم.
دویچه وله: شما هم ازاستفاده کلمه "جنگ" درافغانستان خودداری می کنید، آیا ناتو وغرب درافغانستان در حال جنگ نیستند؟
رامز: از بیان کلمه ی " جنگ" خودداری نمی کنم ، بلکه برداشت من این است که ما در افغانستان وضعیت شبیه جنگ داریم.
من عمداً به دلایلی جنگ نمی گویم؛ زیرا از نگاه قانونی و حقوقی وضعیت ما با دشواری مواجه می شود. شاید "دشوار" واژه ی دقیق در رابطه نباشد، بهر صورت استنباط از کلمه ی " جنگ " در اینجا به گونه ی دیگریست.
اگر در رابطه به " جنگ" صحبت نماییم، باید صلاحیت قانونی داشته باشیم، یعنی اینکه از قانون زندانیان جنگی و شبیه آن باید گفت؛ مسأله ای که وضعیت نیرو های ما را در مأموریت در آنجا دشوار می سازد.
بعضاً نیاز داشتن چنین موقعیت وصلاحیتی از وجهه قانونی می رود ، زیرا در آنصورت می توان در برابر نیرو های مخالف برخورد دیگری داشت، ولی در حال حاضر نیرو هایی که با ما درگیر اند، در جنگ مستقیم با ما نیستند، بلکه ، با تکتیک ها و روش های مثل انفجار بمب، یا حملات انتحاری ، جنگ نامتناسبی را در برابر ما ادامه میدهند.
بناءً واژه ی جنگ را آگاهانه استفاده نمی کنم، بلکه می گویم با وضعیت شبیه جنگ در افغانستان روبرو هستیم.
دویچه وله: به عنوان یک نظامی مسوول در افغانستان ، فکر می کنید که از پشتیبانی کافی سیاسی برخودار استید، و این که مقامات مسوول سیاسی تلاش کافی در پشتیبانی از سربازان آلمان در میان مردم می نمایند؟
رامز: شخص خودم در حال حاضر از نبود پشتیبانی سیاسی شاکی نیستم.
اگر به بحث تمدید مأموریت نیرو های آلمان در افغانستان در سال گذشته دقت نماییم، 78 درصد در شورای عالی آلمان طرفدار ما بودند،یعنی اینکه در شورای عالی می توان از پشتیبانی اکثریت سخن گفت.
اگر در رابطه به مسایل مورد بحث سیاسی دیگر در شورای عالی آلمان توجه نماییم، چنین رقمی را کمتر در تصمیم گیری ها داشته ایم.
بناءً می توان گفت که حمایت سیاسی وجود دارد، اما طبعاً برای من رقم 62 درصد مردمِ طرفدار خروج سربازان آلمانی از افغانستان در اینجا تکان دهنده است.
در این مورد برای من به عنوان شهروندِ علاقمند موضوع، این مسأله مطرح می شود که چگونه تناقض در تفاوت میان تصمیم گیری های سیاسی از یک جانب و افکار عامه از سوی دیگررا برطرف خواهیم کرد.
دویچه وله: آیا ناتو توان آن را دارد، تا از وجهه نظامی ، به ویژه تاکتیک و روش نظامی در برخورد و عملیات در چنین جنگ نامتناسب، در برابر نیرو های چریکی ، افراد دهشت افگن، و افراد انتحاری که از پاکستان وارد افغانستان می شوند، و در صورت ناکامی برمی گردند، پیروز شود؟
رامز: به باور من باید ازفکراین که در جنگ پیروز خواهیم شد، فاصله بگیریم، و سوال این را مطرح نماییم که چرا در افغانستان حضور داریم؟
ما در افغانستان هستیم ، زیرا از دولت افغانستان پشتیبانی مینماییم، در افغانستان حضور داریم، به دلیل اینکه مردم این کشور را کمک می نماییم.
ما می خواهیم مردم افغانستان را در برابر نیرو های دهشت افگن و حملات آنان محافظت نماییم، اگر موضوع را این گونه واضح بسازیم و طرح نماییم، شاید برای افکار عامه در مباحث نیز قابل درک باشد.
دویچه وله: چنانچه تا اکنون روشن بود، سربازان آلمانی در شمال افغانستان از امنیت بیشتری برخوردار بودند، ولی حال در شمال هم حملات و نیز شمار قربانیان افزایش یافته و گسترش می یابد؛ آیا این امکان وجود دارد که شمال هم سقوط نماید، از وجهه نظامی؟
رامز: موضوعی را که طرح کردید، درست است، شمار حملات به تناسب سال گذشته بصورت چشمگیری افزایش یافته است، اما اگر دقیقاً شمار حملاتی که در شمال به وقوع پیوسته است را توجه نماییم، فقط یک درصد حملاتیست که در سطح افغانستان اتفاق می افتد.
یعنی اینکه در مقایسه با آمار حملات و تلفات در نواحی دیگر یعنی در مناطق جنوب و شرق افغانستان، این آمار بسیار محدود و کم است.
در مناطق یادشده، مخالفین ما توان انعکاس بیشتر کنش هایشان را دارند؛ و نیز طالبان بسیار دقیق از رسانه های بین المللی سوء استفاده می نمایند. همچنان حوادث سیاسی را دقیق تعقیب می نمایند، و با تمرکز کامل در عملیات و حملات شان، تلاش می نند در تصمیم گیری های سیاسی ما نقش بازی نمایند، و در این تصامیم تأثیر گذر باشند.
در رابطه به ارایه معلومات درمقایسه با ما بسیار با مهارت و دقت برخورد می نمایند.
یعنی این که ما همیشه برای مردم خود و همچنان مردم افغانستان حقایق را بیان میداریم، بناءً در این بخش نیز با طالبان تفاوت داریم.
شما به عنوان خبرنگار می دانید که نخستین خبر داغی که در دنیا به بسیار سرعت پخش می شود و پس از تصحیح یا تکذیب همان خبر که 24 تا 48 ساعت را در بر گرفته باشد، دیگر هیچکسی به تصحیح شده ی آن توجه نمی نماید، در این زمینه (پخش خبر غلط *مترجم)، مسلمأ طالبان نسبت به ما پیش قدم تر اند.
دویچه وله: فکر می کنید که مردم افغانستان و اکثریت آنان مدیون و ممنون کمک های غرب باشند؟
رامز: در این زمینه ارزیابی های صورت گرفته است، طور مثال ما به همکاری انستیتوت های غیر نظامی در افغانستان همه پرسی های نموده ایم ، که این همه پرسی حتی به گونه الگو و نمونه ی می توانند باشند .
زیرا این همه پرسی ها در تمام مناطق و نواحی افغانستان صورت گرفته است ، و جمعیت وسیعی از مردم را احتوا مینماید.
بر اساس این همه پرسی ها 30 درصد مردم بدون هیچ تردیدی طرفدار مأموریت "ایساف" یا یاری امنیت هستند، حدود 30 درصد دیگر این مأموریت را ترجیح می دهند، و باور بر این دارند که حضور ایساف در تأمین امنیت مؤثر است؛ فقط حدود 19 درصد دیگر مخالف مأموریت ما اند، که در نهایت می شود گفت که حدود میان 60 تا 80 درصد مردم طرفدار حضور نیرو های یاری امنیت در افغانستان اند.
در ضمن باید گفت که زمان در جهت مقابل ما در جریان است، باید در این زمینه دقت نماییم .
مأموریت ما،" یعنی تأمین امنیت مردم و دولت افغانستان و نیرو های امنیتی افغانستان ."
در نهایت روند ملت سازی مطمیناً زمان بیشتری را ایجاب می نماید به تناسب مأموریت نظامی.
ما بایست دست آورد های داشته باشیم که برای مردم قابلیت لمس داشته باشد، نه این که به شمار 6 میلیون شاگردی که در حال حاضر در افغانستان به مکتب می روند، اکتفاء نماییم. بدون شک این هم مسأله ی خوبیست، ولی باید توجه نماییم به این که خانواده های عادی تغییراتی را در زندگی خود لمس نمایند، یعنی این که وضعیت زندگی آنان بهبود یابد.
باید برای همه امکان دسترسی به برق را مهیا بسازیم، آنها باید مواد خوراکی کافی داشته باشند، بنابرین ما به نوعی زیر فشار وقت و زمان قرار داریم.
دویچه وله: گفته می توانید که چه زمانی افغانستان توسط مردم خودش اداره خواهد شد؟
رامز: سوال بسیار مشکلیست، من به عنوان فرد مسوول امور امنیت ، به این باورهستم که یک دور نمای زمانی میان سالهای 2010 و 2013 وجود دارد. یعنی نه چندان دور.
البته این امر به کار و فعالیت نیرو های خود افغانستان رابطه دارد. مخصوصاً وقتی که در رابطه به ملت سازی صحبت می کنیم و این که این مملکت خودکفا گردد. یعنی صنعتی گردد و درآمد مطمین داشته باشد.
با توجه به معادن و ذخایر زیر زمینی و دارایی های دیگر این مملکت، اما مطمیناً می توان از زمان طولانی در عملی شدن این امر باید گفت.
بدون تردید روزی می رسد که سربازان ما و سربازان ناتو و ایساف از افغانستان خارج می شوند.
اما مشاوران غربی زیادی از دولت ها، وزارت خانه های خارجه ، انکشاف و زراعت، در آنجا باقی خواهند ماند، تا مردم افغانستان را در آبادی وطن شان رهنمایی نموده مدد نمایند، مخصوصاً در قبول مسوولیت.
دویچه وله: پس شما افغانستان را یک مورد بدون روزنه ی امید نمی دانید؟
رامز: خیر، افغانستان یک مورد نا امید کننده نیست، به دلیل و توجه به این واقعیت که مردم افغانستان پس از حدود 30 سال جنگ و درگیری های نظامی ، خود علاقه مند برگشت به وضع معمول زندگی اند.
همچنان تبدیل کردن افغانستان به یک مملکت عادی و امن یکی از اهداف ماست.
مملکتی که توان زندگی داشته باشد، متکی به خود باشد، و مهمتر این که افغانستان باید سرزمینی باشد که دیگر جایگاه و بندرگاه مطمینی برای دهشت افگنان نباشد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Follower